Home arrow Wifi internet arrow Doplňkové informace arrow Jak je to se zrychlením O2 na 8Mb?

Jak je to se zrychlením O2 na 8Mb?

Tisk E-mail
Pátek, 19. září 2008, 10:00

Vzhledem k častým dotazům našich klientů bychom rádi vysvětlili, co je reálné na probíhající marketingové kampani operátora Telefonica O2. Snad každý už si přečetl billboard se zprávou, že se "zrychluje internet ADSL O2 na 8Mb za stále stejnou cenu". Pro zákazníky, kteří dosud své připojení přes pevnou linku neměli, to navozuje dojem, že by měli tedy při svém rozhodování porovnávat rychlost 8Mb za 399 Kč s ostatní nabídkou na trhu. Jak už to u reklamních kampaní bývá, pravda je poněkud jiná.

Prvním problémem je cena, pro skutečné cenové srovnání odkazujeme na naše aktualizované srovnání cen s připojením ADSL Telefonica 02. Druhým problémem je drobná poznámka na spodní části billboardu. Pokud máte to štěstí a vidíte na ni, je tam uvedeno něco o tom, abyste si dostupnost rychlosti ověřili na webových stránkách Telefonica O2. Doporučujeme v této souvislosti přečíst článek na serveru LUPA s názvem AžDSL: vše (až) na 8 Mbit/s. Autor článku zde vysvětluje problematiku nutnosti začít rozlišovat termíny marketingová, nominální a efektivní rychlost internetu: marketingová rychlost je ta, za kterou zákazník platí (tj. 8 nebo 16 Mbit/s), nominální je ta, na kterou je jeho přípojka skutečně nastavena (tj. její rychlostní profil), no a efektivní rychlost je ta, kterou přípojka skutečně dosahuje. V nabídce Telefonica O2 najdete pouze 2 varianty připojení s marketingovými rychlostmi 8192/512 kbit/s a 16384/768 kbit/s. Autor článku k tomuto mimo jiné uvádí:

"...jde spíše o jakési „rámcové varianty“, charakteristické jednotnou cenou (na maloobchodní i velkoobchodní úrovni), a prezentované s rychlostmi, které mají více marketingovou než reálnou povahu. I v rámci každé z těchto dvou variant totiž bude existovat více „rychlostních profilů“, na které budou přípojky konfigurovány v závislosti na jejich možnostech a technických parametrech. A teprve tyto rychlosti pak budou „nominálními rychlostmi", na které jsou dnes uživatelé zvyklí (a které bývají o dost vyšší, než rychlosti skutečně dosahované, resp. efektivní, kvůli vlivům charakteru agregace).

Jinými slovy: pokud si objednáte a zaplatíte přípojku 8 Mbit/s, bude vám nastaven nejvyšší rychlostní profil, který vaše linka snese, samozřejmě do maxima 8 Mbit/s. A to může být jak maximálních 8 Mbit/s, tak třeba jen 4 Mbit/s, nebo i pouhých 512 kbit/s apod. Ve všech případech přitom budete platit stejnou cenu, za „variantu 8 Mbit/s". 

Dále je v článku vysvětleno, kolik procent lidí ze současných uživatelů na inzerovanou marketingovou rychlost 8Mb vlastně má naději dosáhnout. V současné době ji využívá pouhých 10% uživatelů, naději na zrychlení pak má asi dalších 40% stávajících uživatelů, ale to vše postupně až od února 2009. V ostatních případech bude nominální rychlost vždy nižší než marketingová a to už vůbec nic nevíme o rychlosti skutečné - efektivní.

Co z uvedeného plyne na závěr? Pokud bychom ke svým klientům přistupovali stejně jako Telefonica O2, nebylo by nyní nic jednoduššího, než přejmenovat název všech našich rychlostních variant na jednu marketingovou 10Mb/s, to vše při zachování stávajícího technického zajištění naší bezdrátové sítě. Od té chvíle by měl každý zákazník na faktuře uvedeno, že sice platí tarif 10Mb/s, ale nominální rychlost bychom mu ponechali stejnou jako doposud.

Tímto směrem však rozhodně nepůjdeme. Aktivně pracujeme na posílení datové propustnosti našich vysílačů. K tomu je zapotřebí další technické vybavení. Až bude naše síť opravdu schopna přenést větší množství dat než je stávající stav, až potom oznámíme našim klientům, že můžeme zrychlit jejich stávající připojení, a že se tím opravdu zvýší i jejich efektivní rychlost připojení. Zde je třeba také říci, že v našem pojetí nabízených rychlostních variant se vždy jedná o efektivní rychlost, ta je ve skutečnosti ještě rychlejší díky našemu systému akcelerace.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 22. září 2011, 12:02 )