Dříve než se rozhodnete pro konkurenci

Dříve než se rozhodnete pro konkurenci

  • RYCHLOST PŘIPOJENÍ – Je nabízená rychlost skutečná, nebo je jen tzv. marketingová a skutečná rychlost bude záviset na technických možnostech v závislosti na vaší lokaci? To je typická situace pro připojení technologií ADSL / VDSL a mobilní 4G/5G technologie, kde v názvu tarifu bývá uvedeno technologické rychlostní maximum dané služby. Někdy se poskytovatel o rychlosti ani nezmiňuje a nabízí pouze “připojení k internetu”. Od 1.1.2021 ale musí každý poskytovatel uvádět podrobnou specifikaci rychlostí tarifu dle nové legislativy, většina poskytovatelů ale nadále zavádějícím způsobem uvádí v popisu služby jen tzv. inzerovanou (marketingovou) rychlost odpovídající maximální rychlosti. Skutečné parametry služby vč. rychlostí pak najdete ukryté až v návrhu smlouvy (porovnejte si s tím jak je to u nás).
  • UPLOAD (RYCHLOST ODESÍLÁNÍ) – Kvalitní služba má nejen parametr rychlosti stahování, ale i rychlost odesílání. Řada poskytovatelů dnes tento důležitý parametr ani neuvádí, v názvu tarifu oznamují pouze rychlost příchozí (download), nebo v případě mobilního připojení neuvádí rychlost žádnou. Ve skutečnosti je pak odchozí rychlost u běžného domácího připojení jen zlomek té příchozí a to vás může limitovat v používání řady služeb internetu.
  • AGREGACE – Je konkurenční nabídka rychlosti uvozena slovem “až” nebo dosahuje závratných čísel v desítkách či stovkách megabitů? Ověřte si míru agregace připojení, která má zásadní vliv na skutečnou rychlost a stabilitu objednané rychlosti. Více se o agregaci dozvíte zde.
  • LIMITY DAT – Limity množství přenesených dat jsou typické pro nabídky mobilního připojení. Víte, že limit 1 GB dat na měsíc lze vyčerpat třeba za pouhých 45 minut sledování online videa na internetu v HD kvalitě?
  • CENA ZA SLUŽBU – U většiny “výhodných” nabídek můžete být překvapeni, že výhodná cena služby se týkala jen omezeného počtu prvních měsíců, následně je mnohem vyšší a nedá se jí zbavit kvůli závazku. Do celkové ceny je třeba počítat i náklady na potřebné vybavení (modem) a náklady, které nastanou při pokusu službu ukončit a to v souvislosti se závazkem, výpovědní lhůtou, nebo s vyúčtováním dříve poskytnutých slev.
  • SMLOUVA A ZÁVAZEK – Být v jakémkoliv časovém závazku je vždy známkou toho, že poskytovatel Vás jako zákazníka chce mít “jistého” na delší dobu bez nutnosti pečovat o Vaši spokojenost s kvalitou poskytovaných služeb. Souvisí s tím pak i celková cena služby, která roste díky nemožnosti změny tarifu, nebo přechodu k levnější konkurenci a pokud ano, tak za cenu pokut za předčasné ukončení, vyúčtování všech slev a dalších nemilých překvapení, která se stupňují v případě, kdy služba byla vedena na IČ a ne na spotřebitele.
  • VÝPOVĚDNÍ LHŮTA – Díky této lhůtě se Vám zdánlivě levné připojení může při nutnosti ukončení (např. stěhování) velmi prodražit. Běžné jsou dnes lhůty 3 i 6 měsíců, navíc počítané až od následujícího měsíce nebo kvartálu od podání výpovědi. Můžete tak ještě půl roku platit za něco co už dávno nepoužíváte.
  • CENA ZA MODEM A INSTALACI – Do celkové ceny služby je třeba počítat i prvotní náklady na potřebné vybavení (modem, anténa pro wifi připojení, domácí wifi router). Poskytovatelé někdy nabízejí ve spojitosti se závazkem potřebné vybavení pro příjem “za korunu”, ale to je třeba následně odborně nainstalovat za velmi vysokou cenu. V případě ukončení služby pak nechtějí vybavení vrátit, ale zaplatit a požadují záměrně předraženou cenu. Další variantou je nevýhodný pronájem, i ten může končit povinností předraženého odkupu, při žádosti o ukončení služby.
  • OBCHÁZENÍ ZÁVAZKU – Oblíbenou fintou poskytovatelů je dnes služba tzv. bez závazku a se vším potřebným vybavením zdarma, včetně ceny za instalaci. Ve skutečnosti se ale často jedná o skrytý závazek, kdy v případě dřívejšího ukončení než je sjednáno ve smlouvě (a to může být i několik let), je následně vyúčtována zpětně cena veškerého vybavení a ceny za instalaci. A jako obvykle, vše za velmi vysoké ceny.
  • TECHNICKÁ PODPORA – Co se stane, když budete mít s připojením problém? Domůžete se pomoci i mimo pracovní dobu nebo o víkendech? Nemusíte volat na nějakou drahou placenou linku 84x nebo 906? Je vůbec možné poskytovatele kontaktovat emailem, nebo jen volat s operátorkou, která nic neví?
  • ZA CO PLATÍTE – Jste si jistí, že částka, kterou máte měsíčně hradit, je za “službu připojení k internetu”? Někdy je měsíční poplatek definován jako “členský příspěvek” do občanského sdružení na podporu všeho možného, jenom ne za jistou garanci nějaké kvality služby připojení k internetu. Až ve chvíli výpadku zjistíte, že připojení na internet je vlastně služba navíc zdarma a tak jeho delší nefunkčnost je vlastně “v pořádku”.
  • KOMU PLATÍTE – Bohužel dnes existuje řada “firem”, které se tváří být poskytovatelem internetu, ale ve skutečnosti se jedná jen o přeprodávání služeb jiných “skutečných” poskytovatelů. Služba je zpravidla dražší, než by byla u reálného poskytovatele a obalena dalšími skrytými podmínkami, závazky a především sankcemi za jejich porušení. Na lince podpory se nic nedozvíte, protože o službě a jejím stavu nic neví a Váš dotaz musí tlumočit dále. Doba odezvy a pomoci v případě problému tak může být zoufale dlouhá. První znamení, že se jedná o tento případ může být informace, že mají pokrytí na všech adresách po celé republice a vůbec nezmiňují jakou technologií budete připojeni. Může se jednat o tzv. telekomunikační šmejdy.

Sdílej příspěvek